Ασφάλεια στη θάλασσα

Ο Αύγουστος έχει μπει για τα καλά και πολύς κόσμος πλέον έχει ως μοναδικό προορισμό μια παραλία για να δροσιστεί. Στο άρθρο αυτό παραθέτουμε οδηγίες και συμβουλές για την ασφάλεια στη θάλασσα βασιζόμενοι στις επίσημες οδηγίες που δίνει η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης (www.hrt.org.gr) αλλά και ο οργανισμός Royal National Lifeboat Institution (www.rnli.org). Γενικά, όσο δεινοί κολυμβητές κι αν είστε, αξίζει να έχετε πάντα υπόψη σας τα παρακάτω:

1. Μην κολυμπάτε ποτέ μόνοι σας, γιατί αυτός που μπορεί να σας βοηθήσει άμεσα είναι μόνο αυτός που κολυμπάει μαζί σας. Προτιμήστε επομένως να εξευρευνήσετε τη διπλανή παραλία ή τα διπλανά βραχάκια με το φίλο ή τη φίλη σας.

2. Αν η παραλία διαθέτει ναυαγοσώστη, εντοπίστε από την αρχή τη θέση του, ώστε να μπορείτε να τον ενημερώσετε άμεσα σε περίπτωση ανάγκης. Ο ναυαγοσώστης είναι κατάλληλα εκπαιδευμένος ώστε να μπορεί να βοηθήσει κάποιον λουόμενο που έχει ανάγκη, χωρίς να κινδυνεύσει ο ίδιος.

3. Ενημερωθείτε για την ύπαρξη θαλάσσιων ρευμάτων που μπορεί να σας παρασύρουν μακριά από την ακτή. Η κολύμβηση είναι επικίνδυνη όταν υπάρχουν ισχυρά θαλάσσια ρεύματα και είναι πολύ κουραστικό να κολυμπήσει κανείς αντίθετα στο ρεύμα. Σε περίπτωση που "πέσετε" πάνω σε κάποιο ισχυρό θαλάσσιο ρεύμα, μην προσπαθήσετε να κολυμπήσετε ενάντια σε αυτό, αλλά κολυμπήστε διαγώνια ώστε να βγείτε στη στεριά.

4. Αν σκοπεύετε να κολυμπήσετε μόνος/η ενημερώστε οπωσδήποτε κάποιο φιλικό σας πρόσωπο για το πού θα πάτε και πότε θα γυρίσετε. Μην ξεπερνάτε τα όρια της αντοχής σας, όσο "fit" και αν είστε.

5. Μην κολυμπάτε εφόσον δεν έχουν περάσει τουλάχιστον τρεις ώρες από το τελευταίο γεύμα σας. Ο οργανισμός δεν μπορεί να ανταπεξέλθει ταυτόχρονα σε δύο απαιτητικές ζωτικές λειτουργίες (χώνεψη, κολύμβηση).

6. Μην κάνετε ποτέ βουτιές με το κεφάλι σε θάλασσες που δεν γνωρίζετε το βάθος. Μπορεί να τραυματιστείτε σοβαρά. Ελέγξτε πρώτα το βάθος πριν βουτήξετε.

7. Μην καταναλώνετε αλκοόλ και λιπαρά φαγητά πριν μπείτε στη θάλασσα. Προτιμήστε νερό, φρούτα και χυμούς. Η κολύμβηση αφυδατώνει τον οργανισμό πολύ γρήγορα και πρέπει να τον κρατάτε ενυδατωμένο για την καλύτερη λειτουργία του.

8. Μην απομακρύνεστε από τον οριοθετημένο θαλάσσιο χώρο κολύμβησης (σημαδούρες). Τα κινούμενα σκάφη (ταχύπλοα, jet ski, κ.λ.π.) δεν μπορούν να σας δουν εύκολα μέσα στο νερό, ειδικά όταν υπάρχει έστω και μικρός κυματισμός.

9. Σε περίπτωση που αισθανθείτε κούραση ενώ κολυμπάτε, μείνετε για λίγο στην επιφάνεια σε οριζόντια θέση και συνεχίστε ήρεμα το κολύμπι όταν ξεκουραστείτε.

10. Μην κολυμπάτε όταν δεν αισθάνεστε καλά ή είστε κουρασμένοι.

11. Ελέγξτε τις καιρικές συνθήκες την ημέρα που θα πάτε στη θάλασσα. Ενημερωθείτε για τον καιρό την προηγούμενη μέρα και αν προβλέπονται άσχημες καιρικές συνθήκες (άνεμοι, βροχές) αποφύγετε την επίσκεψη στη θάλασσα.

12. Σε περίπτωση που πάθετε κράμπα ενώ κολυμπάτε, χαλαρώστε το μέρος του σώματος που πιάστηκε και με αργές κινήσεις κινηθείτε προς την ακτή. Η κράμπα είναι ένας έντονος μυικός πόνος, συνήθως στη γάμπα, που συνήθως εκδηλώνεται όταν επέλθει κούραση ή/και αφυδάτωση.

13. Η κολύμβηση είναι επικίνδυνη όταν φυσάει δυνατά ή υπάρχουν μεγάλα κύματα. Το παιχνίδι με τα κύματα μπορεί να είναι διασκεδαστικό αλλά θέλει προσοχή, ειδικά όταν η παραλία έχει πέτρες και όχι άμμο. Ένα μεγάλο κύμα μπορεί να σας "πετάξει" πάνω στις πέτρες και να χτυπήσετε άσχημα.

14. Σε περίπτωση που ένα άτομο παραμείνει στο νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα, χωρίς κατάλληλο εξοπλισμό, αρχίζει και χάνει τη θερμοκρασία του σώματος και παθαίνει υποθερμία. Πρόκειται για το βασικότερο κίνδυνο για όποιον βρεθεί στο νερό υπό μη φυσιολογικές συνθήκες. Η υποθερμία είναι η βασικότερη αιτία πνιγμού.

Τα συμπτώματα εμφάνισής της - από τα προειδοποιητικά έως τα πλέον σοβαρά - με αυξανόμενη σειρά εμφάνισης και βαρύτητας είναι:

1. Ρίγος, ιδίως αν είναι μη ελεγχόμενο και συνεχές
2. Πτώση της φυσικής κατάστασης, μυϊκός αποσυντονισμός
3. Βραδύτητα στις αντιδράσεις, αργή σκέψη και ομιλία
4. Διανοητική σύγχυση, παραισθήσεις
5. Κώμα και ανακοπή

Τα περισσότερα ατυχήματα ή δυστυχήματα μπορούν να αποτραπούν με την έγκαιρη πρόληψη και τη σωστή ενημέρωση. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στις διακοπές, όπου όλοι θέλουν να χαλαρώσουν και η οποιαδήποτε "υπακοή" σε κανόνες ασφαλείας γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.

Ένα μικρό Quiz

1. Στο παρακάτω σκίτσο βρείτε 3 τουλάχιστον δραστηριότητες που κάνουν οι άνθρωποι που μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους ή την ζωή των άλλων.

2. Εντοπίστε τουλάχιστον 3 ανθρώπους που απολαμβάνουν με ασφάλεια την επίσκεψή τους στη θάλασσα.

3. Εντοπίστε 3 κινδύνους μέσα στη θάλασσα που πρέπει να προσέξετε πριν κολυμπήσετε.

Ασφάλεια στη θάλασσα  (πηγή: Royal National Lifeboat Institution, www.rnli.org/) | www.lightgear.gr Ασφάλεια στη θάλασσα (πηγή: Royal National Lifeboat Institution, www.rnli.org) | www.lightgear.gr

Λύσεις Quiz

1. Κολύμβηση μπροστά από ταχύπλοο, βουτιά με κόσμο από κάτω, βουτιά από ψηλά, jet ski στα ρηχά, ισορροπία στην προκυμαία.

2. Το κοριτσάκι που τρώει παγωτό. η κυρία με το καπέλο στην προκυμαία, το παιδί που κάθεται στα σκαλάκια, η κυρία που ανεβαίνει τις σκάλες.

3. Ταχύπλοο, τσούχτρες, σπασμένο μπουκάλι στα ρηχά.

Καλές διακοπές!

Αφήστε Σχόλιο