Πόσο νερό να κουβαλήσω σε μια πεζοπορία;

Αν δεν έχετε χρόνο να διαβάσετε το άρθρο, σας δίνουμε την απάντηση τώρα: Κουβαλήστε λίγο περισσότερο νερό από όσο υπολογίζετε.

Πολύ συχνά σε μια εκδρομή τελειώνει το νερό, συνήθως λόγω κακού υπολογισμού της απόστασης και της κούρασης. Ειδικά το καλοκαίρι, που οι θερμοκρασίες είναι υψηλές και η εφίδρωση πολύ έντονη, το νερό μπορεί να τελειώσει πολύ πιο γρήγορα απ'ότι είχατε υπολογίσει.

Το νερό είναι από τα πιο βαριά "πράγματα" του εξοπλισμού σας και κάθε επιπλέον λίτρο γίνεται άμεσα αντιληπτό στις πλάτες σας. Επομένως, είναι σωστό να θέλετε να υπολογίσετε όσο το δυνατόν με μεγαλύτερη ακρίβεια το νερό σας. Με λιγότερο νερό θα διψάσετε, θα αφυδατωθείτε και οι μύες σας θα κουραστούν γρηγορότερα. Από την άλλη, αν κουβαλήσετε παραπάνω, θα κουραστείτε λίγο περισσότερο αλλά τουλάχιστον θα μείνετε ενυδατωμένοι και ακμαίοι.

1. Γενικός κανόνας

Υπολογίστε ότι θα χρειαστείτε περίπου 1 lt νερό για κάθε 2 ώρες πεζοπορίας. Μπορεί και να χρειαστείτε λιγότερο αν ο καιρός είναι κρύος, η πεζοπορία εύκολη και έχετε πιάσει κουβεντούλα με την παρέα σας και έχετε ξεχαστεί. Αν όμως το μονοπάτι είναι ανηφορικό, ο καιρός ζεστός και όλοι γύρω σας λαχανιάζουν, τότε σίγουρα θα χρειαστείτε περισσότερο.

Λέμε 1 lt νερό για κάθε 2 ώρες πεζοπορίας με τη σκέψη πάντα ότι έτσι ο οργανισμός παραμένει ενυδατωμένος και η διαδρομή γίνεται ευχάριστα. Αν κάποιος ζοριστεί επειδή δεν θέλει να κουβαλάει βάρος, δεν τον πειράζει να αφυδατωθεί γιατί είναι "έμπειρος", μπορεί να τον δείτε να κάνει την ίδια διαδρομή με πολύ λιγότερο νερό.

2. Πως μπορώ να κουβαλήσω λιγότερο νερό;

Σας δίνουμε και πάλι την απάντηση αμέσως: Μπορείτε να κουβαλήσετε λιγότερο νερό αν φορτώσετε κρυφά ένα παγούρι στο σακίδιο του φίλου σας! :-) Λοιπόν, σοβαρά τώρα:

Όπως έχουμε ξαναγράψει σε παλιότερο άρθρο αξίζει να έχετε προγραμματίσει μερικά πραγματάκια πριν ξεκινήσετε την εκδρομή σας. Ένα από αυτά είναι να μελετήσετε τον χάρτη και την πορεία που πρόκειται να ακολουθήσετε. Υπάρχουν πηγές πόσιμου νερού κατά μήκος της διαδρομής σας; Βρίσκονται σε λειτουργία ή έχουν στερέψει και τις έχουν κλείσει; Αξίζει να κάνετε μια παράκαμψη 30 λεπτών για να περάσετε από μια πηγή;

Διαβάζοντας λοιπόν τον χάρτη μπορεί να δείτε, για παράδειγμα, ότι υπάρχουν πηγές με πόσιμο νερό κάθε 2-3 χιλιόμετρα. Επιβεβαιώσετε αυτή την πληροφορία με 1-2 ντόπιους και πιθανόν να μην χρειάζεται να κουβαλήσετε πολύ νερό από την αρχή.

3. Πως μπορώ να καταλάβω ότι το νερό που συναντώ είναι πόσιμο;

Ο γενικός κανόνας λέει ότι όσο πιο ορμητικό είναι το νερό και όσο πιο βραχώδες το μέρος τόσο πιο καθαρό είναι το νερό. Επίσης, όσο πιο μακριά βρίσκεται από ανθρώπινη δραστηριότητα (φάρμες, εργοστάσια, τυροκομεία, στάνες κ.λπ). Αν το νερό έχει μεγάλη ροή, δεν ευνοείται η ανάπτυξη μικροοργανισμών, βρύων ούτε θα δείτε πολλά κουνούπια (τα κουνούπια επιλέγουν ήρεμα και στάσιμα νερά για να γεννήσουν τα αυγά τους).

Αν η πηγή νερού που θα συναντήσετε δεν έχει μεγάλη ροή πιθανόν να χρειαστεί να φιλτράρετε το νερό για να είστε σίγουροι. Έχετε μαζί σας ένα φίλτρο νερού για καλό και για κακό. Σε έκτακτες περιπτώσεις, όπου δεν υπάρχει φίλτρο νερού ή κάποιο άλλο σύστημα απολύμανσης (χάπια χαλαζόνης, χάπια χλωρίωσης, steripen) και η πηγή φαίνεται ύποπτη, θα πρέπει να βράσετε το νερό για να είστε 100% σίγουροι ότι δεν έχει παθογόνους μικροοργανισμούς.

Αυτό όμως είναι μια άλλη ιστορία περί επιβίωσης/διαβίωσης που καλύπτεται τέλεια σε αυτό το άρθρο. Σε μια εκδρομή όπου υπάρχουν γνωστές και καταγεγραμμένες πηγές νερού, κανείς δεν κάθεται να βράσει το νερό πριν το πιει. Ίσα-ίσα που η μισή απόλαυση είναι η απίστευτη δροσιά του νερού της πηγής.

Επίσης, το νερό από ένα ρυάκι, ποτάμι ή λίμνη θα είναι πιο καθαρό (με λιγότερα αιωρούμενα σωματίδια) αν ο πυθμένας είναι βραχώδης ή με βότσαλα. Σε μια περιοχή με αμμώδη πυθμένα ή λάσπη το νερό ανακατώνεται πιο εύκολα και είναι πιο θολό. Ειδικά μετά από βροχή, το ανακάτωμα είναι πιο έντονο, λόγω και της ανόδου της στάθμης του νερού. Περιμένετε λίγο μέχρι να ξαναπέσει η στάθμη του νερού και το νερό γίνει πιο διαυγές, πριν το συλλέξετε.

4. Θυμηθείτε!

Θα χρειαστείτε περίπου 1 lt νερό για κάθε 2 ώρες πεζοπορίας. Αυξήστε την ποσότητα αν η πεζοπορία περιλαμβάνει ανάβαση ή αν έχει πολύ ζέστη.

Αν κάποιοι φίλοι σας την έχουν "πατήσει" και έχουν μείνει με τη γλώσσα έξω επειδή πήρανε λιγότερο νερό μαζί τους, βοηθήστε τους! Κοινοποιήστε τους το άρθρο στο Facebook ή στο Twitter!

Θα χαρούμε να δούμε τα σχόλιά σας παρακάτω.

Αφήστε Σχόλιο